Trudy Duits

2007



12 herenhuizen

12 herenhuizen b

12 herenhuizen c

12 herenhuizen d

12 herenhuizen e

12 herenhuizen f

12 herenhuizen g
 

twaalf herenhuizen..
voorwoord:
toen wij deze zomer een korte vakantie in: brugge doorbrachten en ik daar meer naar boven liep te kijken en fotograferen voor mijn detailfoto's, wist ik dat ik een groot werk wilde maken van de prachtige geveltje. ik had er nog een ander plan bij en heb daar ergens nog wel een briefje van liggen maar ik heb de laatste maanden een en ander niet echt meer in de hand. dit werk is te gebruiken op de manier van twaalf portretten..
methode : olieverf en jute
doeken 60: 24 x 30 cm
terwijl ik bezig was merkte ik al dat de afzonderlijke doekjes niet per sé als onderdelen van de herenhuizen gebruikt hoeven worden. ze kunnen iets heel anders voorstellen of gewoon per doekje of op zijn kop opgehangen worden..
zo kan een heel bedrijf er voor lange tijd mee verzorgd worden..


8 bloemen 1

8 bloemen 2

8 bloemen 3

8 bloemen 4

8 bloemen 5

8 bloemen 6

8 bloemen 7

8 bloemen 8

acht bloemen..
voorwoord:
in de serie gemarmerd werk ben ik steeds grotere projecten gaan maken. ik maakte de werken bestaande uit meerdere doeken totdat ik merkte dat ik het werk bloemen net als de twaalf portretten zou kunnen wisselen. het zijn er om financiële redenen geen twaalf geworden..
is altijd wel mooier wanneer je meer hebt te combineren. mogelijk zal ik er later nog bijmaken..
methode : olieverf en jute
doeken 32: 40 x 30 cm
wanneer je doeken onderling wilt wisselen moeten ze wel aansluiten in het patroon. hier heb ik ook de ruiten in het hart aan laten sluiten..
apeldoorn, © december 2007, ® februari 2008, trudy duits


alle kanten op

Amsterdam Centrum

anemonen

Apeldoorn

alle kanten op..
voorwoord:
in de serie van vier met huis-tuin en keukenverf met zand..
methode: gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm 
ik maak niet direct na een werk ook de omschrijving. meestal als ik er meer heb. dan klopt ook niet altijd de volgorde. dit werk maakte ik net voor boter, melk en kaas met gele rand. hier komt ineens weer mijn behoefte om aan twee kanten te ondertekenen om het werk van meer kanten te kunnen bekijken. met dit werk kun je zelfs alle kanten op..

amsterdam centrum..
voorwoord:
als ik binnen een bepaalde aan een nieuw werk begin weet ik niet altijd echt wat ik wil. ik ga zoals hier met het materiewerk voor mijzelf na wat voor opzet ik tot op heden maakte en hoe ik het invulde om te kijken of ik eerder gebruikte materialen weer geheel anders kan gebruiken..
methode: acrylverf, medium, armbanden, badkamerketting van de meter, sierknikkers, diverse soorten sierzand en grind, riviersteentjes, diverse soorten meetlatten, geodriehoeken etc. en schroeven
doek : 60 x 80 cm
soms wil ik een idee zoals hier met de meetinstrumenten, nog eens uitwerken. zoals jan wolkers zegt met de kracht van de herhaling..
in mijn werk zit meer afwisseling dan mij soms lief is maar toch komen er langzaamaan thema's of wat in terug. het gebruik wordt dan meer van plezier..

anemonen..
voorwoord:
nu ik eerder werk verder uitwerk vond ik voor: romantiek, reden..
methode: olieverf
doek : 60 x 80 cm
terwijl ik aan het werk ging begon ik toch te twijfelen en wierp nog een stiekeme blik op mijn beoogde voorbeeld. en ja het zijn daar de blaadjes die het werk spannend maken. bij dit werk heb ik ze met streekjes tussendoor aangebracht. het anemoon-idee komt uit door de dikke donkere arcering..

apeldoorn..
voorwoord:
tijdens mijn workshop stART bij galerie vonkel, den haag kreeg ik opdrachten waaronder ook dit werk. kk had mijzelf al wat waargemaakt en kreeg enkel de opdracht naast: het tweede verhaal, er deze week in ieder een met dezelfde maten te maken en de volgende week nog een..
methode: gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm 
toen ik begon aan dit werk bedacht ik ineens dat ik al zo'n jaar luchtkussentjes die in postpakketten mee worden verpakt om kwetsbare spullen veilig te verzenden, had liggen die ik zo graag in mijn werk zou verwerken. daarvoor zag ik dus nu ineens mijn kans..


auto voor de deur

avontuurtje

Bagdad

Barcelona

auto voor de deur..
voorwoord:
deze techniek is ontstaan omdat ik grote paletmessen had gekocht waarvoor ik met pasta van verf gemaakt wilde werken..
methode: acrylverf en medium
doek : 70 x 100 cm
onder het werk:
eerst heb ik de vlakken in de complementerende kleuren geschilderd om met de pasta te oefenen begon ik de lijnen met het kleine mes aan te brengen..
omdat ik enthousiast over het resultaat was ging ik verder op deze heerlijke zoektocht. ik vatte het idee om de vlakken te vullen met een pasta die zichzelf wat zou egaliseren door het uitvloeien nadat ik het in de vlakken verdeeld had..

avontuurtje..
voorwoord:
na het werk: dieren, lijkt het mij heerlijk nog eens zo'n mooi werk te maken..
methode: olieverf en punaises
doek : 60 x 80 cm
onder het werk:
het samenspel zoals ik dat bij dieren uitbeeldde vond ik leuk om het nog eens te doen. de kleuren kwamen vanzelf. te beginnen bij de borsten en stropdas kwam alles logisch vanzelf..
bekend is me dat mensen te raden willen hebben en het is tevens leuk om te horen wat mensen in je werk zien..

bagdad..
voorwoord:
ik krijg steeds meer plezier om kettingen in mijn werken te gebruiken. ik roep ook al wat rond om gebruikte en het liefs antieke kettingen, al dan niet kapot voor mij te bewaren..
methode: acrylverf, medium, halskettingen, sierknikkers, diverse soorten sierzand en grind, bierdopjes, drukknoopjes, punaises, oorbellen, ringen, armband, schroeven
doek : 90 x 90 cm
terwijl ik bezig ben zorg ik er voor dat het werk niet te zwaar wordt maar het lukt niet altijd. sinds ik met mijn dorpen en stedenserie bezig ben, heb ik nog geen van de doeken opgehangen gehad.
er is natuurlijk altijd wel een oplossing te vinden maar ik ben wel benieuwd of het direct goed zal gaan. soms is het beter om niet alles te weten want anders zul je dit werk misschien niet durven maken..

barcelona..
voorwoord:
toen ik naar antwerpen was voor een tentoonstelling deed ik de vondst van mijn leven aan platgereden bierblikjes. ik was met zon en dus zonder jas van huis gegaan maar het oprapen van mijn buit moest ik met een handdoek om mij heen doen.
het zorgde er nog meer voor mij nogal een zonderling te voelen. ik wilde ze te graag om me er echt wat van aan te trekken. dit keer ga ik dus deze blikjes uitgebreid gebruiken..
methode: acrylverf, medium, platgereden bierblikjes, halskettingen, hondenketting van de sloop, sierzand
doek : 80 x 120 cm
toen ik dit doek klaar had noemde ik het in eerste instantie antwerpen vanwege de blikjes die ik daar vond maar ik kon mij niet onttrekken aan het idee dat het mij aan barcelona deed denken..


Bloemen in de Heemtuin

bloemen op mars

bombay
 

bloemen in de heemtuin..
voorwoord:
voor het werk: zonovergoten heemtuin, had ik het rubber binddraad nortene fixit, in steelmaten geknipt maar helaas waren ze nergens recht mee te krijgen en smeren in de verf is geen optie want dan wordt het werk te slonzig. om ze hun goede zin te geven heb ik een vierkant doek uitgezocht waar ze als zodanig goed tot hun recht komen..
methode: acrylverf, medium nortene fixit, jute, waterballonnetjes, diverse soorten houden kralen, bricolage bolletjes, vilten raamsierbloemen, gems en sierzand
doek : 60 x 60 x 4 cmde ballonnen lagen eerst goed op droge hoogte maar toen er zand in de overige verf werd gestrooid had dat consequenties voor het niveau van de ballonnetjes. zij liepen wat onder het verf/medium- en watermengsel. ik heb het zo gelaten. de bolletjes die het mengsel opzogen en daardoor dus een onbestemde kleur kregen heb ik onder het werk regelmatig vervangen..

bloemen op mars..
voorwoord:
nadat ik: vuurwerk, maakte toch een nieuwe poging om mijn plan voor bloemen uit te voeren..
methode: olieverf
doek : 100 x 100 cm
onder het werk:
welgemoed dezelfde kleurondergrond als genoemd werk en weer proberen het roze/rood etc. te maken..

bombay..
voorwoord:
in de serie steden en dorpen..
methode: acrylverf, sierstenen, glitterpalletten, luxe paperclips, ketting van de sloop, doordrukstrips van voedingssupplementen en medicijnen, afvalmateriaal van halogeenkachel en bierblikjes, halsketting, medium, diverse soorten sierzand
doek : 100 x 100 cm
wanneer ik met materiewerk bezig ben duurt het vaak heel lang voor ik een goede opstelling voor mijn werk heb gevonden. dat is nodig voordat ik het doek met verf en medium ga voorbewerken want het moet er dan redelijk snel op verwerkt worden.
ik kan de werktijd verlengen door water aan het medium toe voegen. met de werken van de stedenserie zie ik vaak pas als ik klaar ben aan welke stad mij het werk doet denken..

 

boter melk en kaas a

boter melk en kaas b

boter melk en kaas met gele rand

Bronckhorst

boter, melk en kaas..
voorwoord:
naar aanleiding van mijn verlangen om mediterrane stad nog eens te maken ben ik met dit werk begonnen. het moest ook een werk met twee doeken onder elkaar worden..
methode: olieverf
doek : 50 x 70 cm
wanneer ik verf door andere verf heen wil trekken zal ik moeten beginnen met een of meerdere kleuren ondergrond, merkte ik..
wanneer je op deze manier werkt moet je een dergelijk inzicht niet goed willen maken want dan krijg je smerige kleuren. op het moment dat ik definitief merkte verkeerd te zijn begonnen en niets meer te kunnen redden stond mij niets meer in de weg om er eens even heerlijk met mijn vingers aan de gang te gaan..
dat moet ik vaker doen!

boter, melk en kaas met gele rand..
voorwoord:
nu ik met verf gieten bezig ben merk ik dat een mooi gegoten lijn veel te maken heeft met de dikte en samenstelling van de verf. huisschilderverf is wat dradiger dan die van de kunstschilder dus dacht ik..
methode: gemengde techniek
doek : 50 x 60 x 4 cm
met vier doeken oefen ik het met de huis-tuin-en keukenverf gieten en bedenk dat ik er gekleurd zand over wil..
als ik verder met dit doek aan de gang ga wil ik er stukken van een mooi gekleurde dagelijkse reclame uit de volkskrant in. dan verder in de trant van papier en ook eindelijk de inhoud van mijn gaatjesapparaat.
vanzelf volgen de verloren kopjes van punaises. totdat een tweede verhaal het werk volwassen maakt..

bronckhorst..
voorwoord:
een jaar geleden kocht ik een groot aantal geodriehoeken om er eens een lucht mee te maken. voor het werk: londen, haal ik ze voor het eerst te voorschijn maar dan zijn ze voortaan actief in mijn achterhoofd gekomen en nu dan eindelijk is het zover dat ik ze eindelijk ga gebruiken waar ik ze voor bedoeld heb, zij het dat het nu eerst in een klein getal is..
methode: acrylverf, medium, geodriehoeken, glazen sierstenen, punaises, doordrukstrips van voedingssupplementen, gootsteenketting, sierzand, gekleurd jute
doek : 50 x 50 x 4 cm
als ik begin gooi ik mijn verf gemengd met medium en water op het doek. met wat verschillende kleuren wordt het natuurlijk veel spannender. ik smeer het uit en dan ga ik mijn van te voren gekozen opstelling met de onderdelen er in leggen. de hoeveelheid verf/medium die nodig is om alles goed vast te krijgen is moeilijk in te schatten als je onderdelen verschillende grootte hebben. de punaises wilden nog vaak wegzakken. dan moesten ze vervangen en gewassen worden omdat ze vol verf zaten..


brugge

Brussel

Dalia's plukken in Klein Zundert

Daliavelden in Klein Zundert

brugge..
voorwoord:
ik kom vanwege onze schrijfvereniging concept regelmatig in brugge maar deze vakantie dat ik er met gert was heb ik voor een groot deel omhoog naar de geveltjes gekeken en gefotografeerd. zodoende is ook deze stad in mijn steden- en dorpenserie opgenomen...
methode: acrylverf, medium, schelpen, riviersteentjes, geodriehoeken, fietsreflectoren, badkamerketting, halskettingen, armbanden, onderdeel haarknip, mouwophouder, gordijnringen, schroeven, glazen sierstenen, sierzand
doek : 90 x 90 cm
het is het eerste doek wat ik met de riviersteentjes bewerk.
de badkamerketting die ik op rol koop maakt het werk ook meer antiek en stedelijk..

brussel..
voorwoord:
de excursie naar de: ondergrondse coudenberg, in en verder door brussel met de vereniging kunstenaars van de jeugd heeft een diepe indruk op mij gemaakt ..
methode: acrylverf, medium, halskettingen, armbandjes, sier- en rivierstenen, asfalt, diverse soorten sierzand, kattenvoerblikjes en deksels, punaises, 3d foam-nummers
doek : 90 x 90 cm
voor de lange ketting die ik van twee stuks maakte had ik meer handigheid nodig dan ik tot op heden had om hem zonder geknoei in de verf/medium te krijgen..
het verhaal afmaken met verf uit de fles vergt veel discipline. wat zou je nog moeten doen denk ik vaak of moet ik al stoppen. het gebeurt vaak in fases zodat ik goed na kan denken en soms moet ik al mijn lef in de strijd gooien..

dalia's plukken in klein zundert..
voorwoord:
's middags in de masterclass van het schildersfestival in: zundert, was er
een model die 'bloemen ging plukken'..
methode: olieverf op waterbasis
doek : 60 x 80 cm
eerst heb ik het doek in de stroken
van de aanwezige bloembedden verdeeld.
het model zou steeds op een andere plek komen in verschillende houdingen..
nadat ik elk van de banen met het model als uitgangspunt had gevuld bekeek ik het resultaat en vond het nogal truttig en daarbij: het model ging door
om houdingen aan te nemen op de vele plekken.
max was net in de buurt en het leek hem ook een leuk idee om over mijn werk heen te werken met het tweede verhaal, hetgeen ik eerder toepaste.

daliavelden in klein zundert..
voorwoord:
tijdens de masterclass waar ik mij bij het schildersfestival voor op heb gegeven krijgen wij les van: max ernst. vanwege het feit dat we ook binnen met modellen zouden schilderen was het advies olieverf op waterbasis mee te brengen omdat terpentine niet is toegestaan..
methode: olieverf op waterbasis
doek : 60 x 80 cm
met olieverf op waterbasis heb ik nog niet echt veel geschilderd. het werkt fijn omdat je snel een opzet maakt met deze met water uit te smeren verf en zo gemakkelijk grote vlakken maakt om je doek in te delen. maar dan..
uiteindelijk wist ik het richting te geven maar het was die ochtend zeker niet af; thuis ben ik verdergegaan en het met zeer veel geduld onaf gelaten en de verf door laten lopen..


De Doorpas

De Lakeien van de Zonnekoning uit Zundert

de put

de sloop

de doorpas..
voorwoord:
de doorpas, en: het andusgebergte, zijn begonnen als een tweeluik maar al snel kregen zij toch een eigen leven..
het hymalayagebergte, heb ik er van plezier achteraan gemaakt.
methode: acrylverf, medium, sierknikkers en -stenen, kralen, paletjes, foil decoration, sierzand en sigmund uit de volkskrant
doek : 70 x 50 cm
nadat ik de witte lijnen op doeken heb laten lopen vind ik het geheel nog te gemaakt. dan bedenk ik dat ik de blokjes met een vinger wat door kan roeren zodat de kleuren wat in elkaar opgaan..
wanneer de doeken echt goed droog en klaar zijn blijkt er toch nog veel, door al mijn gekokkerel verf, zand en medium op de stenen en knikkers te zitten. op zich hoort het wel bij het geheel maar daar waar het onrust geeft haal ik het overtollige er van af. dat ik zo kan rommelen met de knikkers geeft wel aan hoe vast ze nu zitten..

de lakeien van de zonnekoning uit zundert..
voorwoord:
's avonds kwamen er modellen die de wagens van het corso zouden gaan vertegenwoordigen. dat waren in dit geval de lakeien van de zonnekoning..
methode: acrylverf
doek : 50 x 60 cm
vaak moet je jezelf maar gewoon mee laten nemen in wat er om je heen gebeurt. zo ook deze avond. na een dag met veel indrukken nu modellen in zeer indrukwekkende zelfgemaakte kostuums. daarbij de verhalen van de zeer enthousiaste dorpelingen waar ik al aardig het vuur van kende. in zundert heerst zoveel saamhorigheid met de vele stralende en groetende gezichten over wat zij onder handen hebben..
ik kies een donker doek in verband met het verheven wit van de kostuums van deze waardige onderdanen van de welbekende zonnekoning en begin..

de put..
voorwoord:
na: het regenwoud, en: hartsvriendinnen, nu: de put.
methode: olieverf
doek : 100 x 100 cm
al is werk dan gemaakt in een dezelfde techniek, je kunt vaak toch verschillen zien zoals hier met bovengenoemde werken. hier is het werk duidelijk meer ervaren gemaakt.
in feite een kroon dus op werk en vaak reden voor mij om even met een bepaalde stijl op te houden omdat het anders te routineus wordt..

de sloop..
voorwoord:
wanneer je alleen uit je herinnering schildert kijk je meer om je heen om nieuwe aspecten in je werk op te nemen. soms ook, zoals hier, ga je in je gedachten naar een fenomeen in de samenleving.
methode: acrylverf en medium
doek : 60 x 80 cm
onder het werk:
dit soort werk maak ik tegelijk met een ander werk omdat ik veel aan het kleuren met daarin de medium aan het mengen ben. ik verzamel het dan ook wel in potjes. een voordeel is dat werken ook goed bij elkaar passen vanwege de en ook wel bijzondere kleuren..


De Speelplaats

de spin

dieren

dikke vrienden

de speelplaats..
voorwoord:
wanneer mijn 'kunstschatten' naar mijn zin te lang liggen wil ik er wel eens een werk op aanpassen. zoals ook hier weer met mijn schuursponsjes..
methode: acrylverf, medium, plastic schuursponsjes, sierknikkers, punaises, doordrukstrips van medicijnen en voedingssupplementen, luxe paperclips, splitpennen, foil decoration en sigmund uit de volkskrant?
doek : 50 x 70 cm
hier heb ik de ons zo bekende figuratie losgelaten. later met het kiezen van de naam vond ik dat er zich op dit werk wel iets van een speeltoestel bevond. het werk is eerst nog even blijven staan voor het af was want ik kon nog geen keuze maken of ik de zijkanten met waterballonnetje zou beplakken of met: sigmund, uit de volkskrant. die zijn trouwens ook tijdelijk op omdat ik mijn grote voorraad snel op had met het verwerken op de diverse werken..

de spin..
voorwoord:
dit werk is tegelijk heel opwindend om te doen en het maakt mij ook nerveus en vraag mij niet waarom..
methode: acrylverf en medium
doek : 60 x 80 cm
ik maakte het insekt groen maar toen viel dat zo uit de toon dat ik de spin een kruis heb gegeven. eigenlijk zoals het hoort in onze beleving..
dit voorlopig even laatste werk lag in onze woonkamer op de grond te drogen in afwachting van mijn nieuwe atelier. ooit had onze poes: dingetje, een paar stappen op een olieverfwerk gezet en daarna van de schrik eigenlijk nooit meer tot op heden en nu zonder dat ik het merkte toen het nog nat en te bewerken was.
ik heb deze extra ondertekening van haar gelaten om het genot ook aan de toeschouwer over te laten..

dieren..
voorwoord:
ik zit nog steeds in mijn periode van heerlijk ongedwongen schilderen..
methode: olieverf en punaises
doek : 80 x 60 cm
zo ook hier. lekker uit de vrije hand getekend en lekker ingekleurd.
de donkere arcering was logisch gevolg. een beetje het: karel appelgevoel.
en op het moment dat ik al kwastend kleur koos voor de achtergrond merkte ik: dit gaat niet goed! hier moet wat anders gebeuren..
zo zoekend naar materie waarmee ik de voorstelling vrolijk naar voren zou halen kwam ik terecht bij de punaises die ik nog overhad van een andere grote werken..

dikke vrienden..
voorwoord:
in een bepaalde stijl werken geeft je vaak ook ideeën in die zelfde zin. dus uit de vrije hand een beeld wat al wel eerder voorkwam in mijn werk terwijl het toch evolueert..
methode: olieverf en punaises
doek : 60 x 80 cm
ik wil wel eens bewust ondeugend zijn om mijn dag te maken maar hier kregen de wezens attributen om de boel op te vullen. daarna zoek je naar welsprekendheid..


donkere wolken

Een boom in het Matenpark

een zonovergoten heemtuin b

flat

donkere wolken..
voorwoord:
tijdens een wandeling in: het deelderbos, pakten donkere wolkenbanen zich onder elkaar samen. de bomen die ze zo mooi doorkruisten en je hebt een plaatje in je hoofd wat uitgebeeld moet worden..
methode: olieverf
doek : 90 x 90 cm
toen ik begon wist ik dat er banen op het doek moesten die wanneer ze door de bomen doorkruist werden in blokken verdeeld zouden worden. ik begon dus maar gelijk met blokken waarbinnen de takken een grillig patroon vormen..
de donkere wolken moesten duidelijk uitkomen door een dambordpatroon. toen dat er uit begon te komen kon ik niet anders dan door ook in de donkere vlakken de tegenstelling te zoeken.
om het gebladerte meer 3d te krijgen maakte ik het lijnenspel hierin oranje..

een boom in het matenpark..
voorwoord:
zoals de maat van een doek die ik heb staan mij tot een werk kan brengen zo zijn het ook mijn materialen die ineens om plaats in mijn werk vragen..
methode: acrylverf, medium, punaises, sierstenen, doordrukstrips van voedingssupplementen, gems, sierzand en sigmund uit de volkskrant
doek : 70 x 50 cm
wanneer je de juiste verhoudingen van verf, medium en water hebt blijft je zand én zitten én droog waardoor de kleuren van het zand mooi behouden blijven. daarentegen krijg je de vlakken met het roeren tussen het rasterwerk van verf uit de fles weer minder mooi voor elkaar..
terwijl je zo alsmaar maar bezig bent met je werk en vaak haast met je neus er bovenop kun je de techniek haast ongemerkt ontwikkelen. de verschillen en de voordelen of nadelen van je manier van werken dringen pas tot jezelf door wanneer je uiteindelijk de nodige afstand krijgt tot je werk of de momenten dat je er met anderen over discussieert, wat een leuke bezigheid is..

een zonovergoten heemtuin..
voorwoord:
ik had een serie 3d-doeken van dezelfde maat die ik op wilde maken maar om nu allemaal staande werken te maken vond ik ook niet mooi. bloemen zijn een dankbaar werk voor liggende doeken..
methode: acrylverf, medium, parelkettingen, metalen ringen van de sloop, sierstenen en -knikkers, knutselpakketjes bricolage, gekleurde pijpenragers, waterballonnetjes, parelzand en andere soorten sierzand en gems
doek : 50 x 70 cm
dit werk wat mij meer aan een gebakje doet denken trekt mij gelukkig steeds weer naar zich toe en dat is nodig ook omdat het zand zich in de hogere hopen moeilijk laat binden. het moet wel gebeuren omdat ik al voortijdig de verf erover heen heb laten lopen wat te hoog komt te staan als er zand er onderuit glijdt. sommig werk kun je echt niet van afblijven terwijl het beter is om af te wachten hoe het zich ontwikkelt.

flat..
voorwoord:
op de galeriebeurs: itaf, zag ik series zoals kunstenaars ze maken. nu ik zo met mijn ongedwongen werken als: dieren en avontuurtje, bezig ben begrijp ik dat het rust voor de toeschouwer kan geven om werken in een serie te bekijken. zo heb ik dus besloten tot deze neo-cobraserie..
na twee werken waar ik de achtergrond invulde met punaises wilde ik een werk waar het onderwerp zelf met punaises moest spreken..
methode: olieverf en punaises
doek : 70 x 100 cm
voor deze abstract heb ik het idee van een flat gebruikt. de maat van het doek was niet gelijk duidelijk. na de eerste kleuren en arcering kreeg ik twijfels maar heb toch doorgezet..


flonkerende zee 2

flonkerende zee

gebouwd voor elkaar

geelbruin
 

gebouwd voor elkaar..
voorwoord:
tussen al het renoveren van mijn huis door weer een lekker ontspannend werk..
methode: acrylverf
doek : 80 x 120 cm
omdat ik tegenwoordig beter oplet of er werken zijn die bij elkaar passen wist ik al heel snel dat ik bij: levenspartners, een zelfde soort werk wilde maken. er lag al een onderwerp wat ik nog altijd wilde klaar wat er qua stijl goed bij paste, dus..
om tijdens mijn werk tot een zelfde soort marmeridee van de vlakken te komen heb ik tegen mijn normale gang van zaken in het werk: levenspartners, er naast gezet voor de juiste tendens anders zou het werk nog weer uit de toon vallen..

geelbruin..
voorwoord:
naar aanleiding van een vroeger werk: mediterrane stad, die ik nog in serie uit wil werken dit eerste werk waarvan ik later een vervolg van zal tonen..
methode: olieverf en gemengde techniek
doek : 60 x 80 cm
veel werk maak ik zoekend.
ik heb enig idee waardoor ik veelal behoorlijk ver kom. maar dan loop ik soms vast en ga ik ook wel in mijn atelier rond kijken of ik mogelijk met materie net je dát weer kan geven. zo ben ik ook altijd en overal gespint op materiaal..


gehuchtje in zuid-frankrijk

Hartsvriendinnen

Het Andusgebergte

Het Matenpark

gehuchtje in zuid-frankrijk..
voorwoord:
omdat ik geen andere keuze had dan mijn huis opknappen om inkomsten te krijgen voor de voortgang in mijn werk terwijl ik ook op zoek moest voor een ander atelier om eindelijk mijn werk ook ten toon te kunnen stellen is de documentatie van verschillende werken er bij ingeschoten. de organisatie van mijn werk is enorm omdat ik heb gekozen een behoorlijke periode gewoon alleen te werken om mij zo echt te kunnen ontwikkelen in vrij werk..
methode: acrylverf, medium, halskettingen, badkamerketting, armbanden, sierstenen en knikkers, schelpen, diverse soorten sierzand en grind, bierdoppen, punaises, oorbellen, binnenband van fiets, glitters
doek : 60 x 80 cm
dit werk staat dus nu klaar om er een omschrijving bij te maken. mijn omschrijvingen bevatten vooral ook veel informatie over mijn werkwijze..

hartsvriendinnen..
voorwoord:
veel werk wat ik op dit moment maak zal vroeg of laat in het groot of anders nog uitgewerkt worden. zij worden dan in principe een tevens verkoopbare voorstudie die in een zekere zin een goede waarde houdt.
ik wil zo werken omdat je dan in deze werken heel duidelijk het kwetsbare en ontroerende kunt zien van een zoektocht en lef. de uiteindelijke uitwerking zal dan aan schoonheid winnen en er zal wat extra af gaan of inkomen. er kunnen onderdelen in een ander werk komen of werken vragen gewoon om een andere maat..
methode: olieverf
doek : 100 x 100 cm
onder het werk:
voor de werken: het regenwoud, en: hartsvriendinnen, heb ik nu bewust dezelfde maat en kleuren gekozen maar qua onderwerp kunnen ze misschien toch nog niet echt dicht naast elkaar hangen. misschien dat de toeschouwer er een andere kijk op heeft?

het andusgebergte..
voorwoord:
de doorpas en dit werk lijken dan wel op elkaar en kunnen ook bij elkaar blijven maar ze zullen beiden een eigen verhaal vertegenwoordigen.. 
methode: acrylverf, medium, sierknikkers en -stenen, kralen, paletjes, foil decoration, sierzand en sigmund uit de volkskrant
doek : 70 x 50 cm
al is het duidelijk wat je aan een werk moet doen je blijft weerbarstigheden tegenkomen. allerlei factoren die het toch weer nieuw maken in de manier van verwerken. wordt de andere indeling ook evenwichtig? omschrijvingen probeer ik zoveel mogelijk op de volgorde te maken waarin ik de werken maak. soms weet ik de volgorde niet helemaal meer en met twee ongeveer dezelfde werken ook niet meer het fijne. toch zijn het de emoties en of gedachten van waaruit ik werk die ik in een zekere fase heb..

het matenpark..
voorwoord:
met materiewerk probeer ik van alles in mijn werk te verwerken..
methode: acrylverf, medium, sierknikkers en -stenen, kralen, paletjes, punaises, twee soorten paperclips, foil decoration, sierzand en sigmund uit de volkskrant
doek : 50 x 70 cm
als kreupelhouttakken en of bloemen heb ik pijpenragers gebruikt die gaandeweg de kleur van de verf hebben aangenomen en met het medium doordrenkt zijn waardoor ze goed geconsumeerd zijn..


het meisje en de jongen

Het Regenwoud

het tweede verhaal

Himalayagebergte

het meisje en de jongen..
voorwoord:
ik wilde een werk maken waarin je specifiek een meisje en een jongen met hun specifieke verschillen vindt..
methode: acrylverf en medium
doek : 90 x 90 cm
hoe ik ook vooruit kleuren bedenk voor als ondergrond wanneer ik aan het werk gaat blijf ik steeds alles per stap bekijken. ik heb de geslachtskenmerken zoals ze te zien zijn in het werk onderdeel van de kleding gemaakt zodat het werk meer alledaags over zal komen dan het in werkelijkheid is. de verrassing komt dan als het ware als een klap op de vuurpijl..

het regenwoud..
voorwoord:
bomen zijn een geliefd onderwerp van mij. vaak wanneer ik zomaar een idee krijg maak ik er alvast een schetsje om geen mooie ideeën verloren te laten gaan..
ik wilde dit keer heel duidelijk werken vanuit het concept van de kubisten. omdat ik dit, volgens mijn filosofie dan niet eerst uitzoek maar met mijn voor dat moment beschikbare kennis te doen kan het dus afwijken. tevens loop ik zo natuurlijk kans om elementen voor een nieuwe stijl te ontwikkelen..
methode: olieverf
doek : 100 x 100 cm
vanwege de onderzoekende houding die ik heb kom ik wel eens met verschillende stijlen in een werk. wanneer dit goed verantwoord is kan dit maar wanneer ik geen raad weet voor een uitleg hiervan dan zoek ik een oplossing van deze discrepantie..

het tweede verhaal..
voorwoord:
tijdens mijn workshop stART bij: galerie vonkel, in: den haag, riep het werk dat ik meebracht verlangen bij liesbeth op tot extra actie..
ooit kwam ik mijn mijn zeer snelle en ook wel niet alledaags in de hand te houden moter in de slip. zeer zware regenval; lange reis; het moment van verslapte aandacht, en..
op dat moment kwam ik van nature tot een actie die ik mooi niet gedaan zou hebben in opdracht van een anti-slipschool. zoals ook nu met de uitdaging waartoe liesbeth mij uitnodigde..
methode: acrylverf en gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm
in dit werk heb ik nadat het doek een eerste verhaal had en dus eigenlijk al heel mooi een tweede verhaal gegeven. vandaar de naam. het werk is tevens op in ieder geval twee manieren op te hangen..

het hymalayagebergte..
voorwoord:
in de serie steden, dorpen etc. zitten dus ook gebergten, de speelplaats, de boom in het matenpark en andere werken..
methode: acrylverf, medium, stalen schuursponsjes, kralen, sierknikkers, glazen sierstenen, kralen, palletjes, sierzand en sigmund uit de volkskrant
doek : 70 x 50 x 4 cm
met perspectief werk ik doorgaans niet echt. om een prettige diepte te krijgen voor een juist geheel heb ik enkele technieken. het schilderen ofwel gieten met verf gelijk uit de fles is al gewoongoed geworden in mijn werk. het leuk er mee kunnen spelen maakt dat het bij mijn werk gaat horen of er nooit iets anders is geweest..


houtblokzakken

Huisje in onze achtertuin

in de trudokerk van zundert

in goede omgang veranderde versie

houtblokkenzak..
voorwoord:
mijn eerste werk na een periode van de zakelijke kant moest met de handen..
methode: olieverf en repen uit een houtblokkenzak
doek : 80 x 60 cm
grappig dat wanneer je met handen wilt smeren het niet zo lukt maar wanneer je denkt: het zal wel, het geweldig wordt!
hier heb ik geprobeerd met het paletmes orde te scheppen. de repen houtblokzak is uitgangspunt en verder heb ik de vlakken in verschillende kleuren verdeeld.
mogelijk moet ik de linker houtblokreep aan de onderkant arceren. heb hem eerst uit het zicht gezet omdat je werk kapot kunt schilderen..

huisje in onze achtertuin..
voorwoord:
omdat ik mij op heb gegeven voor het schildersfestival in: zundert, waar ik plein air moet schilderen alvast nu een oefening..
methode: acrylverf
doek : 50 x 60 cm
wanneer je in de open lucht schildert heb je veel meer een snelle streek omdat je veelal taferelen die je kiest die ook weer snel kunnen veranderen..
hier staat het tuinhuisje er morgen natuurlijk ook nog en nog vele dagen erna maar in de regel ga je met je ezel, krukje en schildersattributen ergens zitten en dan 's avonds weer naar huis..

in de trudokerk van zundert..
voorwoord:
zaterdagavond zouden we mee mogen in een rit langs de tenten waar de corsowagens gebouwd worden. nou als je na al je rondreizen in het dorp nog weet waar je dan weer moet zijn dan ben je naar mijn idee nogal cool of hebt ervaring in deze festiviteiten. ik allemaal niet dus en besluit weer op het laatste moment me zondag mee te laten voeren naar de trudokerk. trudy in de trudokerk..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
op zondag schilderen in de kerk is een bijzondere gebeurtenis. zo van: ik ben naar de kerk geweest en het was allemaal heel feestelijk en saamhorig. ik heb deze gelegenheid te baat genomen om een symbolistisch werk te maken. de mensen die daar met de rondleiding van tijd tot tijd langs kwamen vonden het idee ook zeer toepasselijk. ik legde uit dat ik schilderde vanuit het donker naar het licht. in het midden bij het kruis het bevrijdende licht wat dit allemaal bewerkstelligt zoals we dit wel kennen uit de evangeliën..

in goede omgang wordt moeten ontmoeten, twee..
voorwoord:
naar aanleiding van de opdracht om totaal los te gaan die ik kreeg tijdens mijn workshop stART bij galerie vonkel, den haag, dit werk..
methode: acrylverf, platgereden en verroest bierblikje en bierdopjes, reep houtblokkenzak, uit de zee gevist stuk verweerd zeil, zand en kralen
doek : 60 x 80 x 4 cm
wie heeft geen weet van de uitbundige materieschilderstijl van jan wolkers. ik uitte mijn verlangen om op een dergelijke manier te werken en kreeg te horen dat het wat wel voor mij was gezien aangezien ik toch wel in zekere zin een rouwdouwer ben. terwijl ik bezig was ging dat dan ook helemaal vanzelf. zij het dat ik lustig de watergieter hanteerde daar waar hij zich van de brander bediende..


In het van-gogh-kerkje

ITC

Jos Anneke en Herman

jute wandwerk

in het van goghkerkje..
voorwoord:
's morgens lopend met volle bepakking vertrokken naar een een van de aan mij toegewezen huizenhoge tenten waar de wagens opgebouwd en opgetuigd worden maar door een misverstand was mijn plekje reeds bezet. na de redelijk lange wandeling maar dit keer zonder bepakking terug en niet wetend wat precies te doen is deze kans dan toch verkeken. later op de fiets zoekend naar een kortere weg die er niet is in een typisch stuk vincent-van-goghlandstuk terecht gekomen; de spullen opgehaald en naar het van gogh-kerkje gegaan waar we de middag zouden schilderen..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
als je nog nooit in de kerk hebt geschilderd en dan ook nog eens in het van alombekende van-goghkerkje dan ben je jezelf bewust van deze zeer bijzondere ervaring. na wat onwennig alles zeer zorgvuldig op karton gezet te hebben toch meer en meer vertrouwd aan het werk totdat je alles om je heen vergeet en gewoon lekker bezig bent..

itc..
voorwoord:
met deze stijl die mij ook wel aan snoep doet denken is het belangrijk dat de beelden nogal eenvoudig lijken..
methode: acrylverf en medium
doek : 90 x 90 cm
onder het werk:
de tekening was echt een zoektocht of misschien wel architectuur..
en waarom zou ik niet een geliefde vrachtauto in laten voorkomen en dan natuurlijk de naam van de tankauto waarop ik gereden heb en die zo veelvuldig rondrijdt. in dit geval alleen herkenbaar aan de naam achterop de auto..

jos, anneke en herman..
voorwoord:
voor deze techniek zijn eenvoudige tekeningen nodig omdat met dit werk voornamelijk de verf moet spreken..
methode: acrylverf en medium
doek : 60 x 80 cm
onder het werk:
het werk ontstaat zoekend. ook de kleuren kunnen na eerste keuze veranderen. de vlakken worden niet geheel met de tweede kleur gevuld zodat de eerste kleur meespeelt..

 

Kaapstad

kastelen

langs de A27

Levenspartners

kaapstad..
voorwoord:
ook al een jaar geleden was het dat ik deze prachtige knikkers had gekocht die veelal in de serie steden, dorpen etc. zitten. ineens weet je dan dat je er mee wilt werken..
methode: acrylverf, medium, stalen schuursponsjes nietjes, kralen, paletjes, knikkers, glazen sierstenen, gekleurd zand en sigmund uit de volkskrant
doek : 70 x 50 cm
werken met 3d-materiaal in verf en medium is soms net als het koken van eten. je bent er naast de vaak lange voorbereidingen nog eens behoorlijk wat tijd mee bezig of droog is en het wel stevig genoeg wordt. je kijkt waar het nog met meer medium doordrenkt moet worden omdat het zand zoveel van het water heeft opgezogen of om wat voor een reden dan ook niet stevig genoeg is geworden. onze gert vertelde me dat het best op kaapstad leek vanwege de bergen naast de stad..

kastelen..
voorwoord:
voor de neo-cobra-achtige serie die ik met de punaises maakte deze surrealistische kastelen..
methode: olieverf met punaises
doek : 90 x 90 cm
het leuke aan werken met kenmerken van onderwerpen die iedereen herkent is werken in vrijheid terwijl iedereen er duidelijk een eigen beeld in ziet..

langs de a27..
voorwoord:
nadat ik voor de werken: brugge, en: bronckhorst, geodriehoeken als wolken had gebruikt vatte ik het idee om ook linialen en andere meetlatten te gebruiken. in de bouw is er meer met de diverse vormen te doen...
methode: acrylverf, medium, halskettingen, sierknikkers, diverse soorten sierzand en grind, diverse soorten meetlatten, driehoeken etc., schroeven en doosje van kralen
doek : 90 x 90 cm
het ontwerpen van de doeken met materie doe ik meestal op de eerste dag. soms nog nadat een ander werk in de tweede of derde fase bewerkt is. ik vind het prettig om de volgende dag nog eens te kijken of ik het echt wel mooi vind. dan moet het voor de volgende bewerking drogen..

levenspartners..
voorwoord:
thuisgekomen van het schildersfestival wil ik weer vertrouwd en redelijk ontspannen schilderen. voor mij is dat de werken in vlakjes. ik durf ze lang niet allemaal of bij benadering onvervalst kubistisch te noemen..
methode: acrylverf
doek : 60 x 80 cm
wanneer ik begin weet ik niet precies de kleuren die ik ga gebruiken..
vanuit mijn ervaring weet ik dat een achtergrond met bijvoorbeeld heldere eventueel met zinkwit vermengde kleuren die ik dan wel met complementerende kleuren vol maak en dan voor de voorstellingen de kleuren met titaanwit tot pastel vermengd, ook volgemaakt met de bijgaande complementerende kleuren, een prachtig resultaat oplevert..


Libanon

londen 1

londen 2

margrieten

libanon..
voorwoord:
als ik wil werken met heel geel, oranje of roze luchten kies ik meestal ook een stad uit een warm land als titel, zoals ook: bombay..
methode: acrylverf, medium, halskettingen en armbandjes, sierstenen en sierkralen, diverse soorten sierzand en grind, bierblikjes, doppen en ander metaal, fietsreflectorlamp, 3d foam-nummers, punaises, oorbellen, ringen, armband, schroeven
doek : 90 x 90 cm
wanneer ik de eerste twee fases klaar heb twijfel ik vaak over de derde. de eerste is het ontwerp, de tweede is het ontwerp in de verf met medium leggen. wanneer alles droog ga ik signeren met verf direct uit een flacon waarmee ik in de meeste gevallen het 'verhaal' verder afmaak..

londen..
voorwoord:
nadat ik; bombay, maakte wilde ik nog een stad in dezelfde maat maken maar wat ik bij een doos van vijf doeken voor die maat aanzag waren het doeken van 90 x 90 cm.
ik vond het fijn om nog wel de hoogte van 100 cm aan te houden en dus bedacht ik om voor een tweeluik twee doeken van 70 x 100 cm te nemen..
methode : acrylverf, medium, platgeslagen blikjes van kattenvoer, magnetrononderdeel, hallogeenkachelonderdelen, senseo-onderdeel, stalen schuursponsjes, geodriekhoeken, fietsbellen, gordijnringen of zo van de sloop, onderdelen van bierblikjes, gekleurde nietjes, alluminum sierdoppen voor hekwerken, deksels van blikken, bakvormpjes, autowieldoppen, badkamerketting, kurkentrekker, gloeilamp, handel van fietsversnelling, splitpennen, luxe paperclips, diverse soorten sierzand.

doeken 2:100 x 70 cm
op een zonnige dag van alles in de tuin gezet om uit te zoeken en voor te bereiden. steeds denk ik dat het niet veel tijd meer kost maar dan is er weer een onderdeel, zoals de bloemen van de onder- en bovenkanten van blikken knippen en splitpennen verbuigen. nadat zoektocht en keer op keer alles nalopen ga ik, wanneer de verf en medium is aangebracht een en ander naar de doeken verhuizen..

margrieten..
voorwoord:
ten tijde van mijn bewuste bloemenperiode waar regelmatig iets anders uit de kwast kwam dan plan dus dit werk..
methode: olieverf
doek : 90 x 90 cm
de naam voor de bloemenwerken kwam altijd later. ik kies een kleur waarin ik wil werken en ga dan zoeken naar een effect, verfstreek of wel een ander manier van verf opbrengen.
in dit werk is e.e.a. door elkaar gebruikt..


Matrozen van het schip door Zundert

moeder

new York

Noodweer in Zundert

matrozen van het schip door zundert..
voorwoord:
nog weer een avond met modellen. dit keer dus van een schip dat door: zundert, heen gereden zal worden..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
ik blijf proberen om de aanwijzingen van: mieke, te volgen maar ik wil ook meedoen met de snelle en doeltreffende manier van schetsen zoals dat om mij heen gebeurt. wil je je een stijl eigen maken is dat oefenen, oefenen en nog eens oefenen. vaak vind ik beginwerk wel het meest ontroerend..

moeder..
voorwoord:
ik wilde het fenomeen moeder schilderen en hoe kun je die beter verbeelden dan tezamen met haar kinderen..
men kan in dit werk mogelijk eerst de kinderen en later juist de moeder zien en hoe ze geeft. totdat je het als een eenheid ziet, zoals het hoort..
methode: olieverf met punaises
doek : 70 x 100 cm
het was zoeken naar de maat van het doek. afhankelijk hiervan is ook het aantal kinderen gekozen. voor de achtergrond was de kleurstelling ook nog zoeken..

new york..
voorwoord:
dit is dus het werk wat volgt op: apeldoorn, die ik hiervoor maakte tijdens mijn workshop stART bij galerie vonkel, den haag.
voor dit werk had ik al een idee toen ik: apeldoorn, net klaar had, maar..
methode: gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm
met dit werk had ik met mijn voorbedachte rade, geen idee hoe ik er aan moest beginnen. ooit haalde ik vreemd genoeg een binnenband van een fiets, doorgesneden en wel van de straat. en wat moest ik voor:
new york in de serie steden en dorpenserie nu voor lucht doen?!?

noodweer in zundert..
voorwoord:
zaterdagmorgen hebben we vrij te kiezen maar ik heb voldoende geschilderd en wil de werken nog eens nalopen om te kijken wat ik af kan krijgen want zondag is er de tentoon-stelling waar we kunnen verkopen en ik kan mij überhaupt nergens meer in vinden..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
's middags les van: mieke, maar nu ik alles uitwerk weet ik pas dat het zaterdag was.
na de les gaat de school dicht en moeten we dus meenemen wat we nog nodig hebben.
ik besluit op het laatste moment nog mee te willen maken hoe het in de wagenbouw toegaat.
indrukwekkend die rijen kinderen die spijkers prikken in de dalia's. een zeer jeugdige dj en de opgeruimde jonge- en ouwelui die hun gereedschap regelmatig op de maat van de muziek laten horen. en ik op de eerste van de vier of vijf etages in het verblindende licht zit te schilderen..
's avonds nog weer bepakt en gezakt met mijn gelukkig gedroogde acrylwerk op de fiets zo'n vier km door het donker naar de camping waar ik opgewacht wordt door mijn festivalmaatje met een kop hete drank..


oerwoud

orchideeen

revolutie

ronde vormen jaren zeventig

oerwoud..
voorwoord:
voor de tweede keer werk ik met zaagsel wat gewoonlijk op de vloer van een hamsterkooi ligt..
bossen zijn vaak een dankbaar fenomeen wanneer je experimenteert..
methode: acrylverf, medium, zaagsel, draagnet van houtblokken en mandarijnen
doek : 50 x 60 cm
ik heb hier weer met mijn eerder idee van fictieve horizon gewerkt.
dan probeer ik onder en boven de twee denkbeeldige lijnen een ogenschijnlijke dezelfde betekenis te creëren. daartussen moet de diepte en het sprekende komen..
uiteindelijk heb ik diepte bereikt met de situering van de draagnetten..

orchideeën..
voorwoord:
omdat ik verschillende richtingen heb in mijn werk moet ik wel vaker helemaal omschakelen. het zit dan al wel in mijn achterhoofd aan te dringen. zo ook dit keer weer met mijn geliefde platgereden blikjes en gebruikte fietsbinnenbanden..
methode: olieverf, blikjes, fietsbinnenbanden, kop van olieverftube en olieverfverharder
doek : 90 x 90 cm
het begint met een mooie ondergrond en dan de binnenbanden en blikjes.
de dikke lagen olieverf die ik meng kan voor stevigheid met de verharder gemengd worden.
bij de dikke strengen direct uit de tube komen kan dat natuurlijk niet. die worden naderhand behandeld zodat ze toch stevig vast blijven zitten..

revolutie..
voorwoord:
nadat ik: roodbruin met wit, gemaakt had dacht ik: hé, dat bruin lijkt wel koffiedik! en, ja natuurlijk..
methode: acrylverf, koffiedik, toetsenbord van een bruikbare laptop '05, cd, platgereden en verroeste bierblikjes en dopjes, verroeste beugel of zo, onverklaarbare overal liggende liefst al roestig metalen strips en paperclips
doek : 60 x 80 x 4 cm
in mijn atelier is het nu echt een rommel en kliederzooi. het is gelukkig mooi weer en de natte werken en wat aan vocht de tafel afloopt kan lekker snel drogen..
vorig jaar heb ik al mijn 'kunstschatten' heel nauwgezet uitgezocht en bij elkaar opgeruimd. maar er komt dagelijks steeds van alles bij wat voorlopig in zakken in het tuinhuisje gezet wordt. daar moet ik soms ook in graaien. binnenkort moet alles weer over het straatje en dan uitzoeken maar.
doe ik als het weer eens mooi weer is en dan lekker onder de parasol..

ronde vormen jaren zeventig..
voorwoord:
plan was met kleine doeken een groot werk te maken die ook afzonderlijk te gebruiken zijn of per twee en een stel van vier en een alleen enz...
methode : olieverf
doeken 9: 40 x 50 cm
onder het werk:
het is leuk om in een bepaalde stijl leuke accenten in te brengen. soms maak ik daar een definitieve stijl van of het komt in een andere stijl weer terug. leuk zal het zijn als ik straks mijn grote atelier heb om alles om mij heen uit te kunnen stallen en mijzelf te laten inspireren..


roodbruin met wit

rotterdam
   

roodbruin met wit..
voorwoord:
tijdens mijn 'natte' en twee verhalenperiode vindt veel van mijn uitbundige werk plaats..
methode: acrylverf, netje van sinaasappels, zand en verfvellen
doek : 60 x 80 x 4 cm
toen ik in dit werk een tweede verhaal aan wilde brengen was die toch niet tot mijn tevredenheid en dus hup een plens uit de plantengieter en maar weer drogen. zo stond hij een tijdje in mijn atelier waar ik er op keek vanachter mijn pc, en..

rotterdam..
voorwoord:
het volgende werk voor een tweede verhaal was het werk: rotterdam, wat hierdoor volwassen werd..
methode: acrylverf, verpakkingsdoosjes, vormen en flesjes van algemeengoed, houders voor bloedmonsters, vellen van acrylverf en zand
doek : 60 x 80 x 4 cm
voor het werk: rotterdam, heb ik een dag voorbereiding en droging gehad. eind volgende dag kon ik eindelijk alles 'in elkaar zetten' waarna ik vervolgens de boel weer volkladderde. ik ben verheugd over het resultaat.
de naam was al snel logisch..

   

schitterdende wolken 4

schitterende wolken 10

schitterende wolken 3

schitterende wolken 6

schitterende wolken 7

schitterende wolken 8
 

sigmund

staaldraad met gehaakt ijzergaren

statige vrouwen

tegenover onze stek in klein zundert

sigmund..
voorwoord:
tijdens mijn workshop stART nam ik mijn uitgebalanceerde en dus wat gelikt werk mee. later wel ondeugend werk maar de indruk was gewekt dat er veel beheersing in mijn werk zit. moeilijke opdrachten in het leven die je maar gewoon doet, ondanks alles, brengen je vaak op meer ongekende wegen dan je ze zelf zou vinden.
je kunt het ook onderwijs noemen..
methode: olieverf en gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm
deze werkwijze en de naam mag van mij dan ook in dit geval gewoon voor zichzelf spreken..

 

statige vrouwen..
voorwoord:
nadat ik tijdelijk niet geschilderd had wilde ik zonder meer schilderen.
het kubisme en fauvisme blijft mij trekken naar hun raadselen.
dat betekent niet dat ik mij aan strenge regels houdt. het houdt mij bezig!
soms begin ik met het doek in vlakken te verdelen en er dan met wat hulp een onderwerp uit te halen. nu wilde ik beginnen met het onderwerp en dan daarna daarin, erom heen enz. extra vlakken aanbrengen..
methode: olie- en acrylverf
doek : 80 x 60 cm
zoals ook hier zoek ik tegenstellingen binnen dit werk. plan was blokjes als achtergrond en ruitjes voor de vrouwen. nadat ik de blokjes van de achtergrond had zag ik ineens dat blokjes doortrekken in de vrouwen te proberen is.
daarna bleek dat er nog steeds iets miste. met het vullen van deze blokjes met zilver komt er het leven..

tegenover onze stek in klein zundert..
voorwoord:
omdat de festivalgangers meer verwacht hadden van de les van: max ernst, wilde: mieke van zundert, ons zelf les als een zekere vergoeding daarvoor geven..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
uiteindelijk bleken de andere bezigheden om meer voorrang te strijden. ofwel ik kreeg mijn nodige aanwijzingen in het ware impressionistische schilderen..
het meten moet op armlengte want dan ben je verzekert van steeds dezelfde afstand. het gebeurt met je met je potlood of kwast de afstanden zo leg je ze in die verhouding vast. op deze manier kan het in principe niet snel meer misgaan met je perspectief. goed opletten waar het licht opvalt en dan ook nog het spel
met je verf waarmaken en je hebt een heel echt impressionistisch werk..


trail and error 8

verpakkingsmateriaal

vormen en kleuren

vrije tijd voor carousel

trial and error..
voorwoord:
sinds ik vastliep in een levensvraagstuk welke groter was dan ikzelf ben, kreeg ik het gevoel op een op- en tegelijkertijd neergaande trap te bevinden. voor de zoektocht naar antwoorden krijg je meer bewustzijn die vooruitgang brengt. je klimt weer op na het onderuit gaan maar daarna zijn de al te dringende vragen nog niet voorbij. het is het begin naar volwaardig-heid waar je eerst geen idee van hebt. dit proces wilde ik al een tijd in een groot werk uitbeelden en onlangs vond ik de te gebruiken titel in een artikel over de filosoof: karl popper..
methode: olieverf (in setting 3.50x2m)
doek 1: 90x90cm, 2: 80x60cm, 3 : 50x70cm, 4 : 40x30cm,
5: 24x30cm, 6: 40x30cm, 7 : 24x30cm, 8 : 50x40cm,
9: 30x40cm, 10: 24x30cm, 11: 24x30cm, 12: 100x70cm,
13: 30x40cm, 14: 30x24cm, 15: 40x30cm, 16: 40x30cm,
17: 50x60cm, 18: 50x60cm, 16: 100x100cm,20: 50x40cm,
21: 30x40cm, 22: 30x40cm, 23: 30x24cm, 24: 30x24,
25: 30x24cm, 26: 60x50cm, 27: 50x40cm, 28: 80x60cm,
29: 30x40cm
het idee was een groot werk met diverse doeken met verschillende maten. eerst heb ik de doeken bij elkaar gezocht en genummerd waarna ik gezocht heb naar de stijl in een globale opzet. nadat zij weer bij elkaar gepast bekeken zijn de verfijning totdat een laatste controle voor de puntjes op de i.
voor het grote deel is het werken tegen de klippen op..

verpakkingsmateriaal..
voorwoord:
al zo lang denk ik als ik een doek uit het plastic haal: wat is het toch een prachtig materiaal!
methode: gemengde techniek
doek : 60 x 80 x 4 cm
terwijl ik het idee om, nu ik zo heerlijk 'los' ga, het plastic in verf te verwerken weet ik toch nog niet echt hoe het zal worden.
dus maar proberen. verschillende kleuren verf op het doek laten lopen en dan maar gewoon het plastic erin geduwd en dan wat heen en weer in de verf. wat zand erbij en maar hopen dat het droogt daar onder dat plastic. na een paar dagen lijkt dat in orde en dan na denken en denken en nog eens denken weet ik ineens dat het zwarte rubber touw, wat ik ooit kocht omdat het zo mooi is, een leuk alternatief is voor draderige verfslierten..

vormen en kleuren..
voorwoord:
nadat ik de: jaren zeventig ronde vormen en: zeventiger jaren, had gemaakt ging ik door met dit soort marmerwerk. de volgorde van waarin ik het gemaakt heb weet ik niet helemaal meer omdat ik vreselijk veel 'laatste restjes' in mijn huis deed voordat ik de omschrijvingen voor de registratie die nu ook echt moet, doe..
methode : olieverf
doeken 4: 40 x 50 cm
ik denk dat wanneer ik naar dit werk kijk het een andere tijd is waar dit werk in speelt dan de jaren zeventig.
ik wil hier zelf geen invulling aan geven nu..

vrije tijd..
voorwoord:
vorige jaar heb ik twee van de vier werken voor een carrousel, die hiervoor nog vervaardigd moet worden, gemaakt.
het vrat de hele tijd aan mij dat een derde werk voor een deel af was en vrije tijd eigenlijk helemaal nog niet. had al wel een idee. het laatste werk: dagelijks leven, wat al wel vorig jaar geregistreerd is is nu nog niet helemaal klaar..
methode : olieverf
doeken 66: 40 x 50 cm
met het ontwerp van de carrousel zal ook duidelijk moeten worden hoeveel doeken er van de vier betreffende werken op zullen komen en of er ook doeken apart gebruikt gaan worden..


vuurwerk

Wijk De Maten
   

vuurwerk..
voorwoord:
omdat ik nu wat meer in series werk probeerde ik bloemen met een blauwig roze/rode sfeer te maken. ook moesten ze tussendoor heel groot worden..
methode: olieverf
doek : 100 x 100 cm
deze serie wil ik in eerste instantie graag nat op nat schilderen. mogelijk doe ik hem later nog een keer met verschillende lagen die voor ik verder ga droog zijn..
terwijl ik bezig was merkte ik dat ik een verkeerde kant uit ging waarvan ik nauwelijks meer terug kon.
dan even pas op plaats en goed weten wat je kiest. alle verf eraf en opnieuw of in het effect wat je ongekende mogelijkheden meegaan..

wijk de maten..
voorwoord:
al anderhalf jaar wil ik met onvervalst schilderslinnen schilderen. in sluis heb ik een rol van tien meter prijzig linnen gekocht en om het spannen en dergelijke te leren dacht ik eerst met goedkoper linnen en of jute te oefenen. vervolgens kwam ik toen weer op het idee om tussen twee stokken mijn meer experimentele werk te maken..
methode : acrylverf, fietsketting, motorketting, binnenbanden fiets en gordijnroeden
doek jute: 175 x 130 cm
het grove jute is teruggeduwd om de ruimte te krijgen om fietsbanden en -kettingen er doorheen te rijgen. al hangend heb ik de verf zo op het doek aangebracht en er doorheen geduwd.
daarna het doek op de grond gelegd en de arabesken er op gegoten en het andere soort jute er 'opgeschilderd'. nadat alles goed gedroogd is heb ik het doek omgekeerd en een en ander op de achterkant herhaald..

   

witte circels 1

witte circels 2

witte wieven en spoken a

witte wieven en spoken b

witte cirkels..
voorwoord:
idee is een werk voor mijn bloemenserie op raamwerk met vierkanten..
methode: olieverf
doeken 2: 70 x 50 cm
terwijl ik het doek in vierkanten verdeel merk ik dat resultaat te mooi vind voor allesoverheersende bloemen. ik probeer met witte en gekleurde lijnen diepte te verkrijgen en de cirkels voor bloemen zo te laten. wazig maar wel heel duidelijk aanwezig..

witte wieven en spoken..
voorwoord:
dit werk is er een zonder voorop gesteld doel. de perspectief heb ik willen maken met de complementaire kleurenschema's..
methode : olieverf
doeken 2: 60 x 80 cm
al schilderend kwamen de witte wieven en spoken uit de verf..
als je witte wieven en spoken maakt moet je ze ook wat waterige slierten meegeven!


yoga

zeep in je ogen
   

yoga..
voorwoord:
dit werk is een van de vier werken die ik met huisschilderverf met zand bestrooid maakte voor de oefening van draden gieten. hier maakte ik de keuze er een voorstelling met mijn alreeds bekende vlakkenwerk uit te maken..
methode: acrylverf, huisschilderverf en zand
doek : 50 x 60 x 4 cm
met de kleuren die ik heb gebruikt zoals bij voorbeeld de permanent groen licht, als ondergrond heb ik als complementerend aspect de geelgroen op naftolrood middel, gebruikt om een verschuiving in groenen te maken..
zo ook het napelsgeel/rood op het groen en het gele oker op het permanent blauw violet en het zwart op blauw en bruin. mijn bedoeling was vervreemdend te werken..

zeep in je ogen..
voorwoord:
ik vraag mij af of iedereen dezelfde beelden krijgt wanneer diegene in de zon zit met de ogen dicht, zeep in de ogen krijgt of anderszins. in mijn geval kreeg ik duidelijk een rode ronde cirkel in het verder zwart waar wit in flikkerde..
methode: olieverf
doek : 90 x 90 cm
de uithalen in het werk zijn er door mij bij verzonnen want alhoewel de afscheidingslijnen tussen zwart en rood wat vibreerden waren ze toch een beetje als een donut..

   

zeventiger jaren a

zeventiger jaren b

zeventiger jaren c

zeventiger jaren d

zeventiger jaren..
voorwoord:
als ik evolutionair werk dan betekent dat dat ik er tijd en of voldoende emotie voor heb om ze allemaal uniek te maken zodat ze niet routineus worden. wanneer ik dat voel stop ik met deze bepaalde techniek. soms ook heb ik er gewoon geen doeken voor of wil ik ander idee uit gaan voeren of een eerder werk afmaken of weer verder uitwerken..
methode : olieverf
doeken 4: 60 x 80 cm
wanneer je de vormen die er in de jaren zeventig voor de geest wilt gaan halen is dat ook best moeilijk..
ik sprak met een andere kunstenaar over de jaren zeventig-kleuren die ik op dat moment gebruikte. ze was over dit fenomeen verbaasd wat mij verraste. toen ik na ging denken wist ik van geen enkele andere tijd zo duidelijk de kleuren te herinneren. en misschien zijn de mijne wel niet eens echt goed teruggehaald..


zon achter je oogleden

Zon op het daliaveld van Klein Zundert '07

zwart-wit geruit met vlekken

zwartsluis

zon achter je oogleden..
voorwoord:
met het werk: zestig, in gedachten ben ik eens verder gaan experimenteren met wat ik voor ogen kreeg. dit zonlicht achter mijn ogen was me trouwens al wat vaker opgevallen maar ik had nooit echt de moeite genomen om eens goed te kijken wat zich daar nu werkelijk afspeelde..
methode: olieverf
doek : 90 x 90 cm
iets wat je zo achter je ogen ziet in tastbare beelden omzetten is net zo moeilijk als uit herinnering schilderen. je moet dan ook hetgeen wat je zag weer voor ogen halen..

zon op het daliaveld in klein zundert..
voorwoord:
niet wetend wat me allemaal te wachten stond tijdens het schildersfestival kwam ik daar samen met: ciska, die ik op de camping ontmoette aan..
methode: acrylverf
doek : 60 x 50 cm
we vertrokken bepakt en bezakt richting daliavelden waar we allemaal een plekje zochten om te schilderen. wanneer je zo met elkaar op stap bent steek je elkaar ook aan en al snel zaten we daar te schilderen of we het altijd al gedaan hadden. je ziet dan toch dat iedereen zijn eigen wijze houdt..

zwart-wit geruit met vlekken..
voorwoord:
van tijd tot tijd komen en zal mijn liefde voor een zwart-wit geruite tegelvloer naar voren blijven komen. op deze manier zorg je er voor dat je er steeds meer van gaat houden en ook gaat het je steeds meer opvallen hoe mooi de oudere vloeren vaak ingelegd zijn. ware kunstwerken! en je zult het altijd wel in enige vorm terugvinden in de diverse tapijt- en tegelhandels en of op pas gelegde vloeren. bij mij heeft dat onlangs ook weer heel duidelijk gespeeld omdat ik het in zeil, inclusief met mooie randen in mijn huis wilde hebben maar omdat het een te zacht materiaal was ben ik maar weer naar mijn eerste idee gegaan van verschillende soorten vloerbedekking gegaan. ik kocht het bij een leverancier met de naam: boogie woogie. het zijn resten op de pallet verzamelde verschillende kleuren waar ik creatief met aan de slag ging..
methode : olieverf en jute
doeken 9: 40 x 50 cm
dit werk is zo gemaakt dat de doeken allemaal onderling gewisseld kunnen worden. zo zijn er meer gemaakt in deze serie. weet niet of ik het altijd vermeld heb..

zwartsluis..
voorwoord:
het ontwerpen van echt originele werken in een bepaalde serie is nogal inspannend omdat je steeds andere samenstellingen probeert te kiezen. de badkamerketting als huizen werkt goed maar gelukkig is hier het setje kettingen een prachtig alternatief..
methode: acrylverf, medium, halskettingen, sierstenen en sierkralen, diverse soorten sierzand en grind, bierblikjes en doppen, punaises, oorbellen, binnenband van fiets
doek : 60 x 80 cm
terwijl het werk lag te drogen genoot ik van de vrolijke kleuren van het zand. wanneer het werk droog is giet ik het overtollig zand er af. dit keer heb ik toen de verf voor de setting droog was medium over het zand gegooid om zeker te zijn dat de kleur van het overtollige zand behouden zou worden..