Beschrijving van mijn werk,
Mijn schilderijen en mijn tekeningen zijn een reactie, een reflectie
van de dingen die me bezig houden. Vaak heb ik het idee dat de wereld
een postzegel geworden is en dat waar je ook kijkt je altijd mensen of
de invloed die mensen hebben op het landschap ziet.
Natuurlijk hoeft dat helemaal niet zo te zijn, maar in een klein land
als Nederland, waar je altijd een trein of snelweg hoort en waar je
nooit verder dan een half uur fietsen van de bewoonde wereld bent,
lijkt het af en toe als of de hele wereld gekrompen is.
Eens in de zoveel tijd groeien alle verplichtingen en afspraken me
boven het hoofd, maar nergens in dit land heb je de mogelijkheid om
even alleen te zijn, geen mensen, of auto’s om je heen. Het enige
plekje dat ik me kan bedenken, is het uiterste puntje van de havenpier
aan het strand van Scheveningen. Helemaal op het puntje, met je voet op
een basaltblok, hoor je niets meer van de drukte, de wind waait je
hoofd leeg, en alles wat je ziet is water en lucht. Even heb je het
idee dat je alleen bent en dat je met niets of niemand rekening hoeft
te houden, maar zelfs dat is een illusie, want zodra je je hoofd draait
zie je een rij wachtende mensen die zich verdringen om je plaatsje in
te nemen en te proeven van rust.
Die drukte en de drang naar ruimte, de mogelijkheid om even aan niets
te hoeven denken, geen verzekering hoeven af te sluiten, geen afspraken
hoeven te onthouden, dat je niet op tijd ergens hoeft te zijn, is het
basis thema van de schilderijen die ik maak. De drukte en de hectiek,
begrijpen en beschrijven
Omdat mijn schilderijen over de snelheid en de drukte van onze
maatschappij gaan, gebruik ik snelle materialen, als lakverf, vernis,
papier, stift, enz. en schilder ik voornamelijk op MDF panelen, zodat
ze vaak een harde gladde en heldere uitstraling hebben.
De kranten die ik in mijn werk gebruik hebben vooral een
structuurfunctie, de kolommen en regels worden deel van de compositie,
af en toe speelt de tekst een rol en heeft dan met een actualiteit of
een mening te maken.
Ook al komt alles vanuit het zelfde idee, qua beeld verschillen mijn
schilderijen behoorlijk. Verschillende uitingen van 1 thema.
In veel van mijn schilderijen spelen architectonische vormen de
hoofdrol. Verstedelijking als object, gebouwen worden sculpturen, uit
hun omgeving gehaald en in de leegte geplaatst, waardoor ze een andere
betekenis krijgen. Imposant, intimiderend, overweldigend alsof ze voor
niemand wijken, en in de weg staan tot functie hebben verheven.
De structuren van de stad en alles dat door mensenhanden is ontstaan
vormen vaak de basis voor een schilderij. Plattegronden, landkaarten,
enz., door mensen bedachte structuren, met het idee dat we de natuur
hebben overwonnen, maar alles wat we kunnen bedenken heeft de wereld al
eens voor ons bedacht, we waren alleen niet slim genoeg om het te zien
en te gebruiken. Celstructuren, klifkusten en andere voorbeelden uit de
natuur laten dezelfde structuren zien, alle vormen van ordening
bestonden al.
Dat neemt niet weg dat de mens een aardige stempel drukt op het
landschap. Vanuit het vliegtuig bijvoorbeeld, lijkt het alsof iemand op
een zondag middag Nederland heeft bedacht en zijn ideeen op ruitjes
papier heeft vastgelegd. Niets ingewikkelds, maar wel strak en
ordelijk. Engeland lijkt meer op een petri-schaaltje onder de
microscoop, uit de biologieles en de chinesemuur is zelfs vanuit de
ruimte te zien.
Als u vragen heeft over mijn werk of een schilderij in het echt wilt
zien, neem dan contact op via www.ateliergp.nl, u kunt me ook bellen:
06-28347602
|
|