Gijs Pape
Naar aanmeldformulier
Naar de homepage van Arttrack.nl

Morsesrtaat 24
5621 AM  Eindhoven
Netherlands

06-28347602  
 
- BACK -

Beschrijving van mijn werk,

Mijn schilderijen en mijn tekeningen zijn een reactie, een reflectie van de dingen die me bezig houden. Vaak heb ik het idee dat de wereld een postzegel geworden is en dat waar je ook kijkt je altijd mensen of de invloed die mensen hebben op het landschap ziet.
Natuurlijk hoeft dat helemaal niet zo te zijn, maar in een klein land als Nederland, waar je altijd een trein of snelweg hoort en waar je nooit verder dan een half uur fietsen van de bewoonde wereld bent, lijkt het af en toe als of de hele wereld gekrompen is.

Eens in de zoveel tijd groeien alle verplichtingen en afspraken me boven het hoofd, maar nergens in dit land heb je de mogelijkheid om even alleen te zijn, geen mensen, of auto’s om je heen. Het enige plekje dat ik me kan bedenken, is het uiterste puntje van de havenpier aan het strand van Scheveningen. Helemaal op het puntje, met je voet op een basaltblok, hoor je niets meer van de drukte, de wind waait je hoofd leeg, en alles wat je ziet is water en lucht. Even heb je het idee dat je alleen bent en dat je met niets of niemand rekening hoeft te houden, maar zelfs dat is een illusie, want zodra je je hoofd draait zie je een rij wachtende mensen die zich verdringen om je plaatsje in te nemen en te proeven van rust.

Die drukte en de drang naar ruimte, de mogelijkheid om even aan niets te hoeven denken, geen verzekering hoeven af te sluiten, geen afspraken hoeven te onthouden, dat je niet op tijd ergens hoeft te zijn, is het basis thema van de schilderijen die ik maak. De drukte en de hectiek, begrijpen en beschrijven
Omdat mijn schilderijen over de snelheid en de drukte van onze maatschappij gaan, gebruik ik snelle materialen, als lakverf, vernis, papier, stift, enz. en schilder ik voornamelijk op MDF panelen, zodat ze vaak een harde gladde en heldere uitstraling hebben.
De kranten die ik in mijn werk gebruik hebben vooral een structuurfunctie, de kolommen en regels worden deel van de compositie, af en toe speelt de tekst een rol en heeft dan met een actualiteit of een mening te maken.

Ook al komt alles vanuit het zelfde idee, qua beeld verschillen mijn schilderijen behoorlijk. Verschillende uitingen van 1 thema.
In veel van mijn schilderijen spelen architectonische vormen de hoofdrol. Verstedelijking als object, gebouwen worden sculpturen, uit hun omgeving gehaald en in de leegte geplaatst, waardoor ze een andere betekenis krijgen. Imposant, intimiderend, overweldigend alsof ze voor niemand wijken, en in de weg staan tot functie hebben verheven.

De structuren van de stad en alles dat door mensenhanden is ontstaan vormen vaak de basis voor een schilderij. Plattegronden, landkaarten, enz., door mensen bedachte structuren, met het idee dat we de natuur hebben overwonnen, maar alles wat we kunnen bedenken heeft de wereld al eens voor ons bedacht, we waren alleen niet slim genoeg om het te zien en te gebruiken. Celstructuren, klifkusten en andere voorbeelden uit de natuur laten dezelfde structuren zien, alle vormen van ordening bestonden al.
Dat neemt niet weg dat de mens een aardige stempel drukt op het landschap. Vanuit het vliegtuig bijvoorbeeld, lijkt het alsof iemand op een zondag middag Nederland heeft bedacht en zijn ideeen op ruitjes papier heeft vastgelegd. Niets ingewikkelds, maar wel strak en ordelijk. Engeland lijkt meer op een petri-schaaltje onder de microscoop, uit de biologieles en de chinesemuur is zelfs vanuit de ruimte te zien.

Als u vragen heeft over mijn werk of een schilderij in het echt wilt zien, neem dan contact op via www.ateliergp.nl, u kunt me ook bellen: 06-28347602

 


Arttrack ©