Gelukkig
worden ze nog steeds gemaakt, kunstvoorwerpen die de fantasie
aanwakkeren, de verbeeldingskracht prikkelen en tot onderzoek
uitnodigen. Norbčr van Herwaarden lijkt er een patent op te hebben. In
zijn keramische objecten verenigt hij uitersten. Zijn intrigerende,
geheimzinnige bouwsels tarten de wetten der logica. In de Librije
bewijst hij zijn oorspronkelijke talent, originaliteit en
vindingrijkheid met enkele levensgrote keramische voorwerpen. Het
woord object schiet tekort als typering van de bijzondere bouwsels die
zich manifesteren als keramische lichamen.
Schijnbaar
moeiteloos slaat Van Herwaarden een brug tussen disciplines. Hij
verbindt klassiek meubilair, tijdloos design en ontraceerbare
ornamentiek met een instrumentarium. De vondsten zijn razend knap,
onvoorspelbaar en nooit opdringerig aanwezig. Temidden van het
bescheiden mechanische geweld blijven de esthetische kwaliteiten van
de voorwerpen moeiteloos overeind. Enig bezwaar, dat aan de keramische
lichamen kleeft, is dat ze een mens bezitterig maken. Wie wil er geen
windkast, watercirculator of projectiekanon die de wildste associaties
op gang brengen in huis hebben. Herinneringen aan laboratoria,
ontleedtafels, geheime bergruimten, tijdmachines en onverklaarbare
zinsbegoochelingen kunnen er op elk gewenst moment mee opgeroepen
worden. Met behulp van temperatuurverschillen, lichtintensiteiten en
waterstromen heeft Van Herwaarden zijn objecten leven ingeblazen,
waardoor ze beantwoorden aan eigen wetten en een confrontatie met de
kijker tot een onverwacht avontuur maken. Daarnaast speelt de tijdloze
vormgeving en de vindingrijke combinatie van materialen een
belangrijke rol. Eén van de interactieve objecten, de zogenaamde
longkast, is door Norbčr van Herwaarden speciaal ontworpen als
kijkkast voor de aquarellen van zijn zuster Caren. Haar transparante
aquarellen waaien niet alleen vliesdun op de zwoele wind in de kast,
maar worden ook elders in de Librije geëxposeerd. Terwijl Norbčr leven
blaast in zielloze dingen, dringt Caren door tot het bot van amorfe,
vormloze menselijke en dierlijke lichamen. In combinatie met de
eigenzinnige transplantaties van een autoreverse cassettedeck,
frequentietijdmechanisme, verhittingselementen en een compressor in
keramische kunst vormen de brieven vanuit weke mensenmassa's een warm
pleidooi voor de macht van de fantasie.